16. september 2013

Ooops, is it her birthday?



Julaften på kjerringa er min konstante tilstand. Sånn går det når man outsourcer hukommelsen sin til mobiler, smarttelefoner og - den største synderen - internett. Eller så er det bare meg. To uker og en dag før bursdagen er det perfekte øyeblikket å komme på at gullet trenger en bursdagskjole. Hjemmestrikket. Panikk? Jeg kastet meg over Ravelry, min redning. (Må jo ha litt igjen for alle timene jeg bruker der inne...) Taiga Hilliard er en strikkedesigner jeg tidligere har merket meg, og da jeg bladde meg gjennom mønstrene hennes fant jeg den perfekte kjolen. Lizzy Dress

Ooops, is it that time again - this happens to me a lot. That's what you get for outsourcing your memory to cellphones, smartphones and - the Internet. Or maybe it's just me. Two weeks and a day, and she turns one! Just the right moment to realize she needs a birthday dress. Knit by her mom. Need I say I panicked just a little? A frantic search for something deserving commenced. Ravelry to the rescue! (At last a small pay-off for those hours wasted spent there.) Taiga Hilliard had come to my attention earlier, and while browsing her patterns I found the perfect one. The Lizzy Dress



Før blokking - before blocking
Det er ikke så nøye at jeg ikke har strikket lace/blondestrikk før. Ignorance is bliss, haha. Men jeg er nå ikke spesielt glad i å ikke vite, så jeg gjorde et lite overslag over hvor lang tid det ville ta å strikke ferdig greia, for å se om det overhodet var mulig. Jeg underviser om kvelden, så jeg har ikke så mange ledige kvelder som jeg skulle ønske. Jeg avtalte med min bedre halvdel at jeg skulle strikke hvert ledige øyeblikk. Tydeligvis lærer jeg fort. Eller muligens er jeg elendig i matte. Jeg ble i hvert fall ferdig i løpet av ni dager.

Never mind that I've never tried lace knitting before. Sometimes ignorance is bliss, ha ha. Well, I'm not very fond of ignorance, so I made a guesstimate on how long it would take me to knit the dress, to see if it I could make it. The available evenings were not as many as preferred, since I teach evening classes. I made a deal with my husband so I could knit knit knit every available moment. Apparently I'm a fast learner, or just very bad at math, because I finished the whole thing in nine days.





















Det er ei stund siden bursdagen hennes, men kjolen er fremdeles gullfin. Garnet, Kambgarn fra 

Ístex, har også holdt seg godt. Heldigvis har jeg mye mer garn fra den siste Islandsturen. Kremt. Til lageret.


It's been a while since her birthday, but the dress still looks great. The yarn, Kambgarn from Istex, is holding up great. Luckily I bought some more last time we went to Iceland. Ahem. For the stash.



Jeg beklager bildekvaliteten, jeg er ikke noen stor fotograf, og de første bildene er fra den gamle mobilen min også. 

Sorry about the crappy pictures from my phone. I'm not a great photographer, and the first pics are from my old phone, 

2 kommentarer:

  1. For en utrolig nydelig kjole! Takk for mønstertips :-) (Må bare strikke ferdig de tre kjolene jeg holder på med først…) *rødme*

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar! Kanskje på tide å blogge litt mer. Kremt.
    Jeg er av og til veldig ivrig...det er jo så sykt mye fint på ravelry. Strikkelista er jo uendelig, og ufohaugen nesten likeså...

    SvarSlett

Thank you for commenting!! If I forget to answer, it's because life happened and it slipped my mind. I still appreciate every comment.
I've also discovered that from my phone the answers just look like regular comments instead of an answer to a specific comment.